Hoge bloeddruk

Een zwangerschap is een extra belasting voor het hart, omdat het bloedvolume met zo’n 40% procent toeneemt. Hierdoor wordt het hart iets groter en gaat het sneller kloppen. Aan het begin van de zwangerschap (rond de 20 weken) gaat  de bloeddruk wat omlaag door een verandering in hormonen. Aan het einde van de zwangerschap stijgt deze juist weer, tot de normale waarde van voor de zwangerschap.

Een onderdruk lager of gelijk aan 90 mmHg wordt als normaal beschouwd. Wanneer de bloeddruk hoger wordt, spreken we van een stijgende of te hoge bloeddruk. Dit kan gepaard gaan met vervelende klachten. Klachten die kunnen worden veroorzaakt door een te hoge stijging van de bloeddruk en/of kunnen wijzen op pre-eclampsie en (erger nog) het HELLP-syndroom zijn:

• hoofdpijn;
  • visusklachten zoals zwarte vlekken, sterretjes, vaag  of lichtflitsen zien;
  • plotseling vocht vasthouden en dan vooral in de handen en het gezicht (let op, vocht vasthouden kan ook een heel normaal verschijnsel zijn in de zwangerschap, vooral in de voeten, enkels en handen);
  • beknellend gevoel rond de maagstreek en het hoofd (het zogenaamde bandgevoel);
  • misselijkheid en braken;
  • geheel gevoel van malaise;
  • tintelingen in de vingers;
  • pijn in de bovenrug of tussen de schouderbladen.

Heb je last van (één of meerdere) bovenstaande klachten, neem dan direct contact op met onze praktijk! Deze klachten hoeven echter niet altijd te duiden op een hoge bloeddruk, pre-eclampsie of HELLP-syndroom.