Voorbereidende fase

De voorbereidingsfase is de geleidelijke overgang van zwangerschap naar bevalling. Dit gebeurt vaak door voorweeën en harde buiken, die soms best een tijdje kunnen aanhouden. De één heeft hier bijna geen last van, de ander een stuk meer. Deze voorweeën kun je tijdens de laatste weken van je zwangerschap ervaren. Ze zijn vaak onregelmatig en zorgen voor veranderingen van de baarmoedermond. Dit kan ook tot wat ontsluiting leiden, vaak zo’n 1 à 2 centimeter, maar dat is niet altijd het geval.

Het woord wee betekent letterlijk pijn. In de verloskunde wordt met wee het (pijnlijke) samentrekken van de baarmoederspieren bedoeld. De buik voelt hard aan, met eventueel een trekkende pijn in de onderbuik. Er zijn verschillende soorten weeën, lang niet allemaal even pijnlijk:

Harde buiken
Harde buiken kun je vanaf de 3e maand gaan voelen. De oorzaak is het groeien van de baarmoeder en soms vermoeidheid of spanning. Meestal doen deze harde buiken geen pijn, maar ze kunnen op menstruatiepijn en/of darmkrampen lijken. Deze harde buiken komen onregelmatig en gaan vanzelf weer weg. Warmte en rust kunnen ontspannend werken.

Voorweeën
Voorweeën kun je vanaf de 6e maand gaan voelen. Deze worden veroorzaakt door:

• bewegingen van het kindje;
  • vrijen;
  • moeheid;
  • spanning of stress;
  • een volle blaas;
  • een blaasontsteking (welke je altijd dient te laten behandelen door een huisarts).

Voorweeën kunnen in frequentie en sterkte verschillen; snel opeenvolgende, kortdurende en (niet) pijnlijke weeën of weeën die één à twee keer per uur komen, een paar minuten duren en wel pijnlijk zijn. Beide vormen zijn normaal. Een warm bad of lang onder een warme douche staan ontspant en zorgt ervoor dat de voorweeën sneller overgaan.

Indalingsweeën
Het indalen van het hoofdje in het bekken kan ook weeën veroorzaken. Het kan wel enkele uren duren voordat het over is.

Ontsluitingsweeën
De ontsluitingsweeën zijn veel pijnlijker dan de hierboven genoemde weeën. Deze zullen daadwerkelijk leiden tot ontsluiting. De ontsluitingsweeën komen gemiddeld elke drie à vijf minuten en houden ongeveer één minuut aan.

De hierboven genoemde voorweeën kunnen overgaan in de ontsluitingsweeën. Wanneer je één à twee uur lang elke vijf minuten een wee voelt, die een minuut aanhoudt, dan zal de bevalling waarschijnlijk begonnen zijn.

Wanneer dit gebeurt en je nog geen 37 weken zwanger bent, is het raadzaam om meteen contact met onze praktijk op te nemen.