Pijn

Pijn is vaak het eerste wat bij mensen op komt, als ze aan een bevalling denken. Dit hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Niet elke vrouw ervaart haar bevalling als (zeer) pijnlijk. Het is wel belangrijk om je voorafgaand aan je bevalling te verdiepen in pijn en pijnbehandeling tijdens de bevalling, zodat je hier tijdens je bevalling niet onverwachts mee geconfronteerd wordt.

Waarom doet bevallen pijn?
Gedurende de eerste fase van de ontsluiting zorgt het indalende hoofdje dat de baarmoedermond uitrekt. Deze pijn wordt beschreven als een diffuse, onscherpe pijn in de buik en de rug. In de tweede fase van de ontsluiting breidt de pijn zich uit. Tijdens de uitdrijvingsfase wordt het geboortekanaal opgerekt en ontstaat er druk op de zenuwen in de onderrug.

Zoals pijn in het algemeen een functie heeft, heeft het ook een belangrijke functie tijdens de bevalling. Zo speelt een goed functionerend pijnsysteem een rol bij het signaleren van de voortgang, knelpunten en complicaties. Daardoor heeft het ook invloed op het gedrag. Ook worden lichamelijke processen in werking gezet, zoals de stijging van hormoonspiegels in het bloed die belangrijk zijn voor de voortgang van de bevalling. Het werkt ook motiverend en prestatieverhogend.

Naast lichamelijke functies heeft baringspijn ook psychische functies. De pijn dwingt je om je aandacht te richten op je lichaam; het kan je ook positieve gevoelswaarde over de bevalling geven.

Welke factoren beïnvloeden de pijn?
Er zijn verschillende factoren die de pijn beïnvloeden. Die zijn in te delen in de volgende categorieën:

• de bevalling (fase, duur, gebroken vliezen);
  • je gezondheid (aantal zwangerschappen, gewicht moeder en kind, menstruatiepijn voor de zwangerschap);
  • de zorgverlener (achtergrond en houding);
  • de omgeving;
  • jouw verwachting en voorbereiding.

Al deze factoren spelen een rol bij hoe jij de pijn tijdens je bevalling beleeft. Helaas heb je niet altijd invloed op hoe de bevalling verloopt en hoe je gezondheid op dat moment is. Wel is het van groot belang om tijdens de bevalling op een rustige, veilige plaats te zijn samen met mensen waar jij je goed bij voelt en die jij vertrouwt. Het is belangrijk dat je aangeeft wanneer je angstig bent.

Een voorbeeld hiervan is een onderzoek dat er is verricht naar de verwachting van pijn. De foto’s die je ziet zijn van een scan van de hersenen;

pijn

Op dit plaatje zie je het hersengebied dat reageert op een pijnprikkel waarbij vooraf gezegd is dat het pijn zou gaan doen. Je ziet dat een groot gedeelte van de hersenen actief is.

Op dit plaatje zie je een prikkel die niet pijn doet en waarbij vooraf ook gezegd is dat het niet pijn zou doen. Je ziet dat het gebied in de hersenen dat actief is nu vrij klein is.

pijn

Op dit plaatje is de persoon verteld dat de prikkel pijn gaat doen, maar doet de prikkel in werkelijkheid geen pijn. Je ziet dat, ondanks dat het in werkelijkheid geen pijn doet, het pijngebied in de hersenen heel actief wordt.